Budapest: - Tokió:
 
Felhasználói név:
Jelszó:
Elfelejtett jelszó
Látogatók száma:
(2000.06.07.-tol mérve)
2282058

Regisztrált felhasználók
száma:
22640

Online látogatók száma:
1

Avatárral rendelkező
felhasználók száma:
1592

Utolsó 5 látogatónk:
Panzerkw
2018-09-23 10:11:40
Tiger0308
2018-09-23 10:10:04
starla-001
2018-09-23 09:13:50
kizu
2018-09-23 07:31:00
vegel2017
2018-09-23 02:00:48
E-mail
elérhetőségünk:
mail@animeweb.hu

Oldalunk a Facebookon:

Testvérlapunk:

Felhasználási feltételek:
Az AnimeWeb bizalmát élvező alkotások, rajzok, írások, fordítások, ismertetők, letöltések, stb. kizárólag otthoni elolvasásra, nézegetésre, saját használatra tölthetőek le. Más honlapon való felhasználásukhoz nem járulunk hozzá!

Minimum felbontás:
1024 pixel képszélesség
Támogatott böngészők:
- Firefox (legfrissebb)
- Google Chrome (legfrissebb)

Verziószám: 5.9
Minden jog fenntartva!
(c) 2000-2018 AnimeWeb
Japán témájú ismertetők

- Listázás időrendben -
- Listázás ABC sorrendben -

Japán témájú ismertetők száma: 123 
Szerkesztés alatti Japán témájú ismertetők száma: 10 

Az anime története 1.: Korai időszak, az anime kialakulása



Utolsó módosítás időpontja: 2008-06-16 04:57:48
Létrehozás időpontja: 2008-06-16 00:00:00
Eddig megtekintve: 2950 alkalommal

További találatok
Az ismertető szerkesztője: Aqualuna

Az anime (amelyet helyesen a leírásnak megfelelően is kell ejteni) az „animation” (= animáció, rajzfilmkészítés) szó rövidítése Japánban. Ez a rövidített verzió az 1970-es években keletkezett, mára közhasználatúvá vált. (Az eredeti kifejezés a latin „animare = életet lehel valamibe” szóból származik, tehát kb. azt jelenti, hogy az élettelen rajzolt képeket mozgóvá, elevenné teszik.) Japánon kívül a kifejezés a japán eredetű rajzfilmekre utal, a nyugati nézet szerint tehát nem minden animáció anime – azaz az anime a rajzfilmek egy speciális alcsoportja.

Az 1970-es/1980-as években a nyugati világban a Japanimation kifejezést is gyakorta alkalmazták az animével megegyező értelemben egészen a 90-es évek közepe tájáig, amikor is az anime szó használata újból feléledt, és előzőt manapság nosztalgikus értelemben használják. Ezzel szemben Japánban gyakorta ez szolgál a hazai animációk megkülönböztetésére, már ha ki akarják emelni a hazai eredetet (de a legáltalánosabb, hogy csak animéről beszélnek).

Az anime hagyományosan kézzel rajzolt, de az utóbbi években, mint általában az animációk terén, a komputergrafikus technikák használata egyre elterjedtebbé vált. Az anime és a nyugati animáció legfőbb különbsége a manga behatásában keresendő.


AZ ANIME TÖRTÉNETE -
A KORAI IDŐSZAK:


Az anime története a 20. század elején kezdődik, amikor japán filmesek a Franciaországban, Németországban, az Egyesült Államokban és Oroszországban felfedezett animációs technikákkal kísérleteztek. A legrégebbi, ismert anime, egy mindössze 3 másodpercnyi rövidségű klip egy matrózruhás fiúról, 1907-ből származik. Ez 50 képkockából áll, egy celluloid szalagra rajzolva, és csupán 2005-ben fedezték föl Kyotóban. A fiú egy táblára kanjival írja föl a „mozgó képek” kifejezést, aztán szembefordul a nézővel, leveszi a sapkáját és tiszteleg. A klip készítője ismeretlen, címe pedig egyszerűen Katsudō Shashin (= mozgó képek).


1914. áprilisában a francia karikaturista és animátor Émile Cohl 1908-as, Fantasmagorie című, nem egészen másfél perces animációja vetítésre került Japánban Dekobō no Shin-gachō (Dekobo's new sketch book) címmel. Ez volt az első animált rajzfilm, amelyet Japánban vetítettek (más típusú animált filmek korábban voltak már vetítve), és meglehetősen nagy hatást tett a japán filmstúdiókra, amelyek elmélyedtek az animációs technikák tanulmányozásában. Az 1912-ben alapult Nikkatsu stúdió (Nippon Katsudō Shashin = szó szerint „Japán Mozgókép Társaság”), amely a legöregebb Japán főbb filmstúdiói között, 1915-ben kezdett bele az animációsfilm készítésbe Kitayama Seitaro rajzoló-festőművész közreműködésével. A következő évben pedig a Tenkatsu stúdió (Tennen-shoku Katsudō Shashin Kabushiki Gaisha = „Természetes Színes Mozgókép Társaság”) is belevágott Shimokawa Hekoten/Oten mangaka közreműködésével. Harmadikként Shōkai Kobayashi kezdett bele az animációsfilm-produkcióba szintén egy mangaka, Kouchi Junichi közreműködésével.

Ettől a három vállalkozástól származik az első három ismert professzionális japán rajzfilm. (A Katsudō Shashin nem professzionális készítésű anime volt, hanem feltehetően privát megtekintésre szánták.) Ezek egytől öt percig tartó egytekercses filmek voltak, mind a hárman 1917-ben születtek. Szintén közös bennük, hogy gegekre és a mozgó képsorok újdonságára építettek.


A csendesfilmek korszakában megemlíthető animátorok neve manapság már keveset mond a műfaj nyugati kedvelőinek. Shimokawa Oten az anime egyik pionírja, idejében egyedülálló technikákat alkalmazott: a karaktereket fekete háttérre fehér krétával vagy viasszal rajzolta meg, amelyből ki”radírozta” az animálásra váró részeket, vagy közvetlenül a filmszalagra rajzolt fekete tintával, az animált részeket kifehérítve. Az abban az időben használatos celluloid filmszalagok igen drágák és ritkák voltak Japánban, importálni kellett őket: az előbbi technikák csökkentették az anyagi és készítési költségeket, valamint az elkészítés idejét is. Így készült el elsőként a Tenkatsu stúdióban, 1917. januárjában a legrégebbi professzionális készítésű „igazi” anime, egy öt perces film, amelynek címe Imokawa Mukuzō Genkanban no Maki (The Story of the Concierge Mukuzo Imokawa). A címbeli Mukuzo Imokawa Shimokawa saját mangájából származó karakter volt. A stúdió néhányszor levetíttette mozgóképszínházakban is, bár állítólag az animáció minősége olyan gyenge volt, hogy maga a rendező Shimokawa is csalódott volt miatta. Sajnos sem filmkópia, sem fotográfiák nem maradtak fent, ezért ma már nem ismerjük sem a pontos tartalmát, sem a ténylegesen alkalmazott animációs technikákat. Hasonló sorsra jutott Shimokawa további öt rövid animációs filmje is, akárcsak a legtöbb, a 20-as évek közepe előtt létrehozott anime.

1917. májusában, négy hónappal lemaradva fentitől készült el a Kitayama által rendezett Sarukani Gassen (Battle of a Monkey and a Crab) a Nikkatsu stúdióban, majd a következő hónapban a Kouchi által rendezett Shōkai-produkció, a Hanawa Hekonai Meitō no Maki (Hekonai Hanawa's Great Sword) is vetítésre került.


Az 1920-as évek animációs filmjei egy-háromtekercses filmek voltak, néhányuk korábbi rajzfilmeket utánzott, mint pl. a Felix the Cat sorozatot, de a legtöbbjük hagyományos japán stílusban ábrázolt keleti népmeséket mutatott be. A korábban említett animátorok közül Kitayama alapította meg 1921-ben az első valódi anime stúdiót, a Kitayama Eiga Seisakujo (Kitayama Movie Factory) – t. Kouchi munkája, Namakura Gatana ("The Blunt Samurai Sword") címen a tokiói Modern Művészetek Nemzeti Múzeumának Nemzeti Film Centrumában a közelmúltban került restaurálásra (kópiáját egy osakai boltban sikerült felfedezni), így ma ez a legöregebb fennmaradt példánya a filmszínházak számára készített „professzionális” japán animéknek (utolsókból lesznek az elsők XD). Ez a két perc hosszúságú relikvia egy szamurájt mutat be, aki tompa kardot vesz meg, és mikor megtámad egy küldöncöt, az kegyetlenül eltángálja.

Megemlítendő még a korszakból Yamamoto Sanae neve, akinek 1924-es Obasuteyama (The Mountain Where Old Women Are Abandoned) című animéje viselte a fenti mű restaurációja előtt a legrégebbi fennmaradt anime csendesfilm titulusát, és aki később, főleg az 50-es - 60-as évek táján számos anime movie létrejöttében közreműködött, mint pl. a Hakuja-Den és Sinbad no Boken (ld. később).

További két név: Murata Yasuji (pl. 1928, Dobutsu olympic taikai) és Ofuji Noburo neve, utóbbi az ún. sziluett és cutout („kivágott rajz”) animáció mestereként ismert, amikor kivágott papírfigurák mozognak, illetve ezek árnyéka. Talán legismertebb korai műve az 1926-os Thieves of Bagdad. A Japán Nemzeti Művészeti Múzeum 2004-ben igazolta, hogy megtalálták a szintén általa készített, 1924-es Kemuri Kusa Monogatari (The tale of the Smoke weed) című 3 perces filmben a legrégebbi ún. hibrid animációs technikával (ami papírkivágáson és animáción alapult) készült japán filmet. A technikához a rajzolás/színezés papíron történt, nem celuloidra/filmszalagra. A Mainichi Shinbun, az egyik legnagyobb japán újságtársaság 1961-ben, halála után egy nevét viselő animációsfilm-díjat is alapított (ez egy az ún. Mainichi Film Díjak között), ezenkívül ő volt az első japán animátor, aki nemzetközi elismerést is kapott, díjat nyerve az 1952-es cannes-i, valamint az 1956-os velencei filmfesztiválon. (Az Ofuji Noburo díj első nyertese egy a későbbiekben igen fontos animekészítő, Tezuka Osamu volt 1962-ben Aru Machi Kado no Monogatari (Tale of a Street Corner) című művével.)



Az illusztrációként betett képen föntről lefelé a következők láthatóak:

Kouchi Junichi – Namakura Gatana, 1917.
Kitayama Seitaro - Urashima Tarō, 1918.
Murata Yasuji – Sora no Momotaro (Momotaro of the Sky), 1931.
Tipikus sziluett animáció – Lotte Reiniger: Die Geschichte des Prinzen Achmed (The Adventures of Prince Achmed), 1926. (Ez a német mű nagyban befolyásolta a korszak japán animátorait.)
Ofuji Noburo – Thieves of Baghdad, 1926.


A videón Émile Cohl – Fantasmagorie nézhető meg. Ezt az 1908. február-május (június?) között készült, és augusztus 17-én bemutatott filmet tartják a legelső valaha készített kizárólag animációs filmnek. 700 rajzból áll össze, melyek mindegyikét kétszer fényképezték le. A címe a „fantazmográf”-ra utal, ami a Laterna Magica („bűvös lámpa”) tizenkilencedik század közepi variánsa, és a falakon átlebegő kísérteties képeket tudott produkálni.

Videó bemutató:

A videó megtekintéséhez be kell jelentkezned!








Eddigi hozzászólások száma: 6
Korábbi hozzászólások:
1. 2.

6.

Ayame

2008-06-24 18:21:40

Köszi szépen!^^

5.

GG

2008-06-22 18:11:23

Meglátjuk mit tehetünk. Igazából ez egy gyenge védelem arra, hogy más weblapok ne nagyon másoljanak le minket közvetlenül. De majd megpróbálunk egy olyan nyomtatás gombot szerkeszteni, ami megoldhatja a problémád.

4.

Ayame

2008-06-20 23:06:05

Szupi! De én ki szeretném nyomtatni. Ezt hogy tehetném meg? Ugyanis nem tudom kijelölni, és word-be másolni, hogy kinyomtathassam. Valahogy nem lenne megoldható?

3.

Aqualuna

2008-06-19 18:47:29

Neked is nagyon szépen köszönöm.

2.

Aqualuna

2008-06-16 10:20:21

Nagyon örülök, hogy tetszett.