Budapest: - Tokió:
 
Felhasználói név:
Jelszó:
Elfelejtett jelszó
Látogatók száma:
(2000.06.07.-tol mérve)
2627521

Regisztrált felhasználók
száma:
26169

Online látogatók száma:
2

Avatárral rendelkező
felhasználók száma:
1681

Utolsó 5 látogatónk:
Yume-chan
2022-01-25 10:52:25
Ruppert
2022-01-25 10:51:07
Grimlock
2022-01-25 10:01:31
karcos
2022-01-25 05:03:19
santijago
2022-01-25 03:52:57
E-mail
elérhetőségünk:
mail@animeweb.hu

Oldalunk a Facebookon:

Testvérlapunk:

Felhasználási feltételek:
Az AnimeWeb bizalmát élvező alkotások, rajzok, írások, fordítások, ismertetők, letöltések, stb. kizárólag otthoni elolvasásra, nézegetésre, saját használatra tölthetőek le. Más honlapon való felhasználásukhoz nem járulunk hozzá!

Minimum felbontás:
1024 pixel képszélesség
Támogatott böngészők:
- Firefox (legfrissebb)
- Google Chrome (legfrissebb)

Verziószám: 5.9
Minden jog fenntartva!
(c) 2000-2022 AnimeWeb
Japán témájú ismertetők

- Listázás időrendben -
- Listázás ABC sorrendben -

Japán témájú ismertetők száma: 124 
Szerkesztés alatti Japán témájú ismertetők száma: 9 

Animációs technikák III. – A felismerés problémái



Utolsó módosítás időpontja: 2012-03-21 13:05:43
Létrehozás időpontja: 2012-03-21 00:00:00
Eddig megtekintve: 4812 alkalommal

További találatok
Az ismertető szerkesztője: morwen

Mikor nézünk egy animét, a megrajzolt szereplőket képesek vagyunk megnevezni, és a képernyőn látott alakot a történet által ábrázolt fiktív személlyel azonosítani. A fent is látható rövid kék hajú, piros szemű sápadt lányról tudjuk, hogy Rei az NGE-ből, a hosszú rózsaszín hajú, nagyon rövid nadrágot és feszülős fehér felsőt viselő lány pedig Toa a Dragonautból. Az animék egyes szereplőit sok esetben még szóbeli leírás alapján is be tudjuk azonosítani, még ha nem is láttuk az adott animét. Vajon hogyan lehetséges ez? A kérdést három oldalról fogom körbejárni, hogy végül rávilágítsak, mik a feltételei a sikeres felismerésnek, illetve útközben látni fogjuk azt is, hogy milyen akadályokkal kerülhetünk szembe.


A befogadó

Az első tényező a befogadó. Elsőre azt gondolnánk, hogy ahhoz, hogy valaki felismerje egy anime szereplőjét, ismernie kell az adott animét. Már a bevezetésben rávilágítottam azonban, hogy ez korántsem olyan fontos feltétel, csak növeli az esélyeket. Megegyezhetünk azonban abban, hogy mindenképpen szükséges a befogadó részéről egy bizonyos mértékű előzetes ismeret a szereplőt, illetve elsősorban ábrázolását illetően. Erre az előzetes tudásra szert tehet elsődleges forrásból, magát az animét nézve, illetve másodlagos forrásból, mások elbeszéléseiből.

Az előbbinél elég egyértelműnek tűnik a felismerés, de később majd jobban meg kell néznünk, hogy valójában mi az, ami alapján felismerünk egy szereplőt, mert nyilván nem rendelkezik mindenki fotografikus memóriával, hogy pontosan megjegyezze az ábrázolást. Ráadásul ott van még a fanart, ami egyéni interpretációk végtelen számú variációit tartalmazza, mégis többnyire felismerjük a forrásul szolgáló animét és szereplőjét. De erre is később térek majd vissza.

A második esetre könnyen találhat mindenki példát, akinek ajánlott már valaki egy animét. Az ilyen ajánlások gyakran kiemelik az animék néhány szereplőjét is, néhány szóval leírva őket, és ez alapján, ha megnézzük az animét rögtön felismerjük az adott szereplőt, még úgy is, hogy először látjuk. Persze lehet nem tudjuk a nevét, de képesek vagyunk azonosítani a látott szereplőt azzal, akiről meséltek nekünk.


Az alkotó

Különösen a fanartnál lesz lényeges, hogy a kép milyen feldolgozása az eredetinek, hiszen nagyrészt ezen fog múlni, mennyire felismerhető a szereplő, akit ábrázol. Mégsem a technikai tudás és a rajztehetség a döntő ebből a szempontból. Ha így lenne, akkor csak a legjobb rajzolók képeit ismernénk fel, a 13 éves lányok Vampire Knightos rajzait már nem. Mégsem ez a helyzet, sőt, a leggyengébben kivitelezett rajzokon is képesek vagyunk felismerni egyes animék szereplőit. Hogyan lehetséges ez? Hogy ezt megtudjuk, meg kell néznünk a képeket is, hogy valójában mit nézünk rajtuk, mikor felismerünk valakit.


A kép

Mint már említettem, a felismerésnél nem az egész alakot vesszük figyelembe, és laikusként nem is tudnánk megjegyezni egy adott ábrázolást pontosan. Ezért ha nem pontos másolattal találkozunk, vagy akár gyenge minőségű vagy más stílusú képpel, mint az eredeti, az sem okoz gondot. Ugyanis az egész alak helyett csak egyes részei fontosak egy képnek az azonosításkor. Ezek a kulcsfontosságú attribútumai az alaknak, akit ábrázolnak. Mikor szóban próbálunk leírni egy szereplőt, akkor is ezeket az attribútumokat emeljük ki, mert mi is ezek alapján jegyeztük meg őket. Ezek közé az ismertetőjegyek közé tartozik gyakran pl. a haj és szemszín, valamilyen jellegzetes ruhadarab vagy kiegészítő (iskolás egyenruha, szalag vagy csat a hajban, sál, sapka, kalap, szemüveg stb.), esetleg valamilyen használati tárgy, amit mindig láthatunk az adott szereplőnél (pl. fegyverek). Ezek az attribútumok segítenek felismerni egy szereplőt első ránézésre, akár animében látjuk, akár egy rajzon. Azt viszont nyilván nem fogjuk megjegyezni, hogy milyen arányai vannak a szereplő testének, milyen formájú a feje vagy keze stb. Ezek egyrészt nehezen megjegyezhetőek, másrészt szóban is nehezebb elmondani őket.


Ezen kívül vannak még nem szigorúan képi attribútumok is, amelyeknek azért van vizuális vonatkozásuk is, és ezek is fontos szerepet játszhatnak az azonosítás folyamata során. Ilyenek pl. az adott személyiségtípusokhoz köthető gesztusok. A yandere karaktereknek minden animében van egy jellegzetes "nézésük", pontosabban a szemeknek egy adott jellegű ábrázolásmódja, ami bár nem teljesen azonos minden animében, mégis képesek vagyunk felismerni a szereplő személyiségtípusát még akkor is, ha nem láttuk az animét. Ezek az ismertetőjegyek is működnek szóban, tehát ha valakit pl. úgy írnak le nekünk, hogy agresszív, vad, akkor ehhez kötni tudjuk az ábrázolás kapcsán a ráncolt szemöldököt és kivillanó fogakat, míg ha egy tsundere lányt keresünk, könnyen megtalálhatjuk a keresztbe font karok és elfordított arc alapján.

Kicsit visszatérve a fanarthoz, gyakran láthatjuk azt, hogy az animék egyes szereplőit sokszor olyan jegyekkel ruháznak fel, amelyekkel az animében nem rendelkezik. Pl. állatias jegyekkel (cicafül), más ruhában, vagy épp az ellenkező nem tagjaként ábrázolják. Viszont még ilyenkor is képesek vagyunk felismerni az adott szereplőt. Ez nyilván azért van, mert bár megváltoztattak néhány attribútumot, az azonosításban fontosakat nem, vagy legalábbis nem az összeset. Ameddig tehát egy képen ábrázolt szereplő felismerhetően rendelkezik az őt azonosító attribútumokkal, addig felismerhető lesz.

Összegzésképpen elmondhatjuk, hogy az animék szereplőinek ábrázolásai különböző attribútumokból épülnek fel, ezek egyedi variációi, és ezek segítségével vagyunk képesek megjegyezni és azonosítani őket. Amennyiben elegendő ismerettel rendelkezünk a kulcsfontosságú attribútumokról – akár elsődleges, akár másodlagos forrásból –, képesek leszünk felismerni az adott szereplőt akár a rajongók által rajzolt képeken is.


Eddigi hozzászólások száma: 8
Korábbi hozzászólások:
1. 2.

3.

Remedios

2012-03-22 17:50:57

Az a technikai dolog az animék készítői részéről, ahogy megalkotják a karaktereket, meg persze a mi felismerési folyamataink is ettől függnek. A technika ebben az esetben talán inkább módszer, hogy a rajzolók használnak ilyen népszerű attribútumokat, amikért aztán lehet rajongani, mint pl. a sérült, bekötözött lányok (pl. Rei miatt is elég népszerűek) vagy a kard. Ezeknek persze mindig máshogy néznek ki és sokszor szimbolikus jelentéssel is bírnak, ami elárul valamit a szereplőről vagy magáról az animéről (ha egy 30 kilós kislány 1 mázsásnak kinéző karddal járkál ami kétszer akkora mint ő, akkor sejtem milyen jellegű az anime). De technika helyett nevezhetjük marketing stratégiának is, bár ezek olyan fogások, amik még a forgalmazás előtt, a rajzolók fejében merülnek fel, legyen az akár hivatásos, akár fan artist.

2.

GG

2012-03-22 12:46:25

Nagyon érdekes volt ez az okfejtés a karakterek felismeréséről. Még sohasem gondolkodtam el ilyen szemszögből ezekről a dolgokról.

1.

Aqualuna

2012-03-22 10:08:40

Előkerültél megint. Bár azt nem tudom, a leírás mennyiben szól "animációs technikákról".