Budapest: - Tokió:
 
Felhasználói név:
Jelszó:
Elfelejtett jelszó
Látogatók száma:
(2000.06.07.-tol mérve)
2282311

Regisztrált felhasználók
száma:
22643

Online látogatók száma:
1

Avatárral rendelkező
felhasználók száma:
1592

Utolsó 5 látogatónk:
adrykachan
2018-09-24 00:07:13
ERIK022
2018-09-23 23:24:01
kawaiioller
2018-09-23 22:41:27
Rubina
2018-09-23 22:26:05
geri309
2018-09-23 22:20:19
E-mail
elérhetőségünk:
mail@animeweb.hu

Oldalunk a Facebookon:

Testvérlapunk:

Felhasználási feltételek:
Az AnimeWeb bizalmát élvező alkotások, rajzok, írások, fordítások, ismertetők, letöltések, stb. kizárólag otthoni elolvasásra, nézegetésre, saját használatra tölthetőek le. Más honlapon való felhasználásukhoz nem járulunk hozzá!

Minimum felbontás:
1024 pixel képszélesség
Támogatott böngészők:
- Firefox (legfrissebb)
- Google Chrome (legfrissebb)

Verziószám: 5.9
Minden jog fenntartva!
(c) 2000-2018 AnimeWeb
Japán témájú ismertetők

- Listázás időrendben -
- Listázás ABC sorrendben -

Japán témájú ismertetők száma: 123 
Szerkesztés alatti Japán témájú ismertetők száma: 10 

Mahou shoujo



Utolsó módosítás időpontja: 2012-10-26 14:41:50
Létrehozás időpontja: 2012-10-25 16:32:34
Eddig megtekintve: 1611 alkalommal

További találatok
Az ismertető szerkesztője: Aqualuna

A mahou shoujo (vagy az angol kifejezést használva, magical girl) magyarul mágikus lányt, varázs(latos) lányt jelent, vagyis ebben az anime műfajban olyan lányok a főszereplők, akik valamiféle varázslatot tudnak használni. Japánban röviden majokkónak is nevezik, ami „boszorkánylányt” jelent, és a fantasy alműfajaként sorolják be. A legelső mahou shoujo animeként az 1966-os Mahou Tsukai Sallyt (Sally, the Witch) tartják számon (jóllehet a Himitsu no Akko-chan a műfaj igazi pionírja manga formában, mely 1962-65 között futott, de animeként csak 1969-ben vetítették először).

Ami általánosan elmondható ezekről az animékről, hogy főszereplőik olyan fiatal lányok, akiknek valamilyen emberfölötti képessége van. Hősnőinknek leggyakrabban gonosz hatalmakkal kell megküzdeniük, hogy megvédelmezzék a Földet, és ezt általában valami titokkal övezett második identitás formájában teszik. Más esetben a mágiahasználat nem ellenfelek legyűréséhez kapcsolódik, hanem valamilyen személyesebb célok elérésének érdekében történik.

Megjegyzendő, hogy bár ritkák, de vannak mahou shounen, azaz magical boy animék is, amelyek igen hasonlítanak, csak éppen mágiahasználó fiú a főszereplő bennük. De térjünk vissza a lányokra! Említettük a titkos identitást, amely legtöbbször valami különös saját névvel bír, speciális kosztümökkel, amik általában igen „lányosak”, csinosak, fodrokkal, szalagokkal és a többivel, máskor pedig harcra is alkalmas dresszek, no persze ezeknél sem hiányozhatnak a kiegészítő masnik, vagy szívecske motívumok és a szükséges ékszerek is gyakran velük járnak. Ebbe a titkos identitásba (amit érdekes módon senki nem ismer fel, legalábbis jó ideig) pedig speciális varázsszavak segítségével alakulnak át, egy látványos (vagy annak szánt) és hosszadalmasabban meganimált transzformációs folyamat révén, melynek során pár piruett és legtöbbször a leánytest meztelen sziluettje minimum ki nem hagyható, és a végén valami speciális póz vagy „mottó” következik, utóbbit inkább a harcok előfutáraként alkalmazzák. Példák: Sailor Moon „Az igazságért és szeretetért harcolok, a Hold nevében megbüntetlek téged!” vagy Tokyo Mew Mew (Mew Ichigo) „A Föld jövőjéért szolgálatodra – Nya!”. Ha már feljött a Tokyo Mew Mew, az is előfordul, hogy a titkos identitás kemonomimi, vagyis állati testrészeket (legtöbbször cicafülek és farok) visel, és ez sem csak a lányok sajátja, ld. a Shugo Charából Ikutót, aki cuki macskafiú lesz.

Az is jellemző, hogy nem csak egyféle átváltozott alak van (pl. a Wedding Peachben a lányoknak van egy esküvői ruhás alakjuk, ami gyakorlatilag semmire sem jó, csak a habos-babos tüllfodros effekthez, meg egy harcos móduszuk nem sokat takaró dresszekben), illetve az átváltozott alak az idő során a hősnővel párhuzamosan fejlődésen esik át, esetleg különböző eszközök segítségével változik (mindkettőre jó példákat láthatunk a Sailor Moonban). Az átváltozáshoz többnyire szükséges eszközök mibenléte változó – időnként nem is élettelen eszköz, hanem személy az (pl. Pretéar) -, a következő közös pont a mágiahasználatkor történő varázsigék elmaradhatatlan volta, és például az ellenféllel való harcok során a támadásoknak is külön speciális, sokszor igen nyakatekert neve van (gyakran a támadásokhoz használt eszközöknek is van neve, pl. Holdtiara, Strawberbell stb.).

A mahou shoujo animéknek négy archetípusát különíthetjük el.

1) Cute Witch, azaz csini boszi. :) Ez volt a legrégibb archetípus, amire a Mahou Tsukai Sally kiváló példa. A főhősnőnek általában a mágiahasználat veleszületett tulajdonsága, legtöbb esetben képességük elsajátítása, kontrollálása, vagy valamiféle rang vagy fokozat, esetleg más cél elérése érdekében használnak mágiát, gyakran másoknak segítenek vele vagy a mindennapokban alkalmazzák a dolgok megkönnyítésére. Ebben az archetípusban a mágiahasználat még nem jár olyan látványos külsőségekkel többnyire, mint például a Senshi archetípusban.
Az archetípus és mondhatni az egész műfaj eredete amúgy az amerikai Bewitched című tévésorozatra vezethető vissza, amely ekkortájt igen népszerű volt a fiatal japán lányok között, és a Sallyt ez inspirálta. A Cute Witch archetípus hősnői sokszor a japán jóindulatú boszorkányimázs megtestesítői, gyakran „furcsa lányok”, varázsköpönyeg és kalap, varázspálca és sokszor egy macska birtokosai. :)
Valamivel modernebb megtestesítője az archetípusnak a Hana no Ko Lunlun, amit Lili a virágangyal néven a magyar közönség is megismerhetett a televízióból.

2) Idol, azaz bálvány. Ebben a titkos identitás valamiféle bálvány/híresség szerepében áll, legtöbbször énekes vagy táncosnő, például ballerina, esetleg színésznő vagy modell. A mágikus képességet megszerezheti hírességként, ilyenkor ez általában az a hírnevét is megalapozó képességéhez kapcsolódik (például a hangjához vagy a tánctudásához), máskor pedig a mágia segíti hozzá a hírességhez vezető úthoz. Ilyenkor előfordul, hogy a valódi identitásában nem igazán tehetséges, ellentétben a transzformált énjével (pl. Princess Tutu). Ez az archetípus azért különbözik a leginkább a többitől, mert itt a hősnő általában nem annyira másokért, mint inkább saját céljai, álmai eléréséért használja képességeit. Jó példák erre: Creamy Mami, Mermaid Melody Pichi Pichi Pitch vagy a Fullmoon wo Sagashite.

3) Senshi, azaz női harcos, harcosnő. A nyugati világban ez a leginkább ismert archetípusa a mahou shoujónak, és senki nem fog csodálkozni, ha azt mondom, hogy ez a Sailor Moonnak köszönhető, mely hazájában és világszerte hírnévhez és népszerűséghez segítette nem csak a senshi archetípust, de az egész mahou shoujo műfajt. A hősnők itt különböző gonosz ellenfelekkel, például szörnyekkel, démonokkal kell megküzdjenek, vagy megvédeniük az embereket, akiket gonosz erők át akarnak változtatni vagy megrabolni valamijüktől a saját céljaik érdekében, ami mi más is lenne, mint a Föld feletti uralom megszerzése, vagy a Föld/emberiség elpusztítása? Ezen a történetszálon jobb és rosszabb animék sora született, az epikustól a gyerekesig. Az is jellemző vonás, hogy általában a főhősnő nem igazán szabad akaratából választja ezt a sorsot, és gyakran egy elég hétköznapi, nem túl okos-ügyes lány, akit a jó szíve, esetleg az akaratereje emel ki a tömegből. A Sailor Moonon kívül megemlítendő példák a Cutie Honey (melyet több formában is feldolgoztak) és az első átváltozó harcosnő típusú mahou shoujónak tekinthető, az ismertebbek közül a Card Captor Sakura, a Wedding Peach, a Shugo Chara vagy a modern korból a Mahou Shoujo Madoka Magica. De felhozhatnám a Pretty Cure-t vagy a Tokyo Mew Mew-t is ismertség alapján, bár szerintem ezek inkább a minőségskála rosszabbik oldalán szerepelnek.

4) Kaitou, avagy fantomtolvaj. Az Arséne Lupin történetek népszerűségéből adódóan született archetípus, amely a „rosszfiú” mintájára „rosszlány” hősnőket kreál, akikkel mégsem bűn remekül azonosulni, hiszen általában valami nagyon is jó okból lopnak, például visszalopnak dolgokat a jogos tulajdonosuk számára, vagy elvarázsolt tárgyaktól szabadítják meg a veszélyről mit sem sejtő tulajdonosokat. Természetesen nagyon trükkösek, ügyesek, elegánsak, zár és csapda nem állhatja útjukat, és mindig van egy rendőr/nyomozó ellenfelük. Különböző álruhákba bújhatnak, és egyfajta betyárkódex szerint rendszerint például figyelmeztetik áldozatukat előre a lopási tervről. Klasszikus példa erre mi lenne más, mint a Kamikaze Kaitou Jeanne.

Vannak persze olyan mahou shoujók is, amelyek nem sorolhatók be tisztán valamelyik archetípusba, pl. az Ojamajo Doremi, amely leginkább a Cute Witch kategóriába illene be, ugyanakkor a transzformációk és a "boszicsapat" a Senshi kategóriára jellemző Super Sentai.

A mahou shoujók története, mint korábban említettem, a Himitsu no Akko-channal és a Mahou Tsukai Sallyvel kezdődött, de érdemes megemlíteni még egy fontos korai animét, az 1974-es Majokko Megu-chant. Ez volt az első mahou shoujo anime, amelyet már nem csak a fiatal lányok részére készítettek, hanem a fiúközönségre is gondoltak, ennek megfelelően itt jelent meg először a mahou shoujóban a fanservice. Másban is első: elsőként van vadóc hősnője – korábban édes-kedves, finom lányok szerepeltek; elsőként jelent meg rivális karakter a főhőssel szemben (egy „sötét” mahou shoujo); elsőként szerepelt igazi gonosz ellenség – korábban ugyanis azon a véleményen voltak, hogy a kislányok az ilyesmit nem tudnák jól kezelni; elsőként mutattak be komolyabb szociális problémákat és elsőként fordult elő, hogy a főhősnő elveszített egy harcot, illetve komoly konzekvenciákkal kellett szembenéznie (pl. sebesülés, megaláztatás, halál).
Eleinte a mahou shoujókat kizárólag a Toei Animation készítette, ez a hegemónia 1982-ig tartott, amikor kijött az Ashi Productions Magical Princess Minky Momója, amiben elsőként szerepeltek beszélő állat mellékszereplők. Ezt 1983-ban a Pierrot Stúdió által készített első Idol archetípusú mahou shoujo, a Creamy Mami követte, a stúdió még három hasonló mahou shoujót készített (Persia, the Magic Fairy; Magical Star Magical Emi és Magical Idol Pastel Yumi) majd egy egyrészes 1987-es OVA-ban összehozva mind a négy mágikus hősnőt elsőként indikáltak egy mahou shoujo teamet.
A transzformáló mágikus hősnő a már említett Cutie Honey-val (Cutey Honey-ként is írják) kezdődött 1973-ban, aminek első mangáját Nagai Go, a mecha vonalon igen ismert alkotó készítette, de a szuper harcosnő archetípus csak a Sailor Moon hatására (1992) vált ismertté és lett hit – ma ez a legismertebb típusa a mahou shoujóknak, és az újabb alkotások is leginkább az itt bevált Super Sentai (szuperhős csapat) formulát használják – bár akad ellenpélda, pl. Pretéar – , a magányos szuperhősnők kora úgy tűnik, lejárt.


Megjegyzés: Bár a leírás alapvetően mahou shoujo animékről szól, természetesen a mangákra ugyanez érvényes, hiszen ezek a címek mangaként is futottak.

Videó bemutató:

A videó megtekintéséhez be kell jelentkezned!








Eddigi hozzászólások száma: 3


3.

GG

2012-10-28 08:54:13

Nagyon jól összeszedett leírás. Nagyon tetszik a kategorizálás. Még soha nem gondoltam ezt így végig. Gratula!

2.

anglorya

2012-10-27 21:42:31

Valóban, jó volt elolvasni. Köszi!
A videózene viszont Óborzalom.

1.

Milcsa

2012-10-26 16:46:58

Nekem ez a leírás most nagyon tetszett most :D - nagy mosoly. A videóval sincsen amúgy baj szerintem, bár a zene érdekes alatta, de nem tragédia