- Listázás időrendben - - Listázás ABC sorrendben -
Japán témájú ismertetők száma: 124 
Szerkesztés alatti Japán témájú ismertetők száma: 9 
Shinkansen
Utolsó módosítás időpontja:
2012-11-03 10:47:51
Létrehozás időpontja:
2012-10-26 00:00:00
Eddig megtekintve:
6554 alkalommal
További találatok
| Az ismertető szerkesztője:
morwen
|
A Shinkansen egy nagy sebességű vasúthálózat Japánban. Bár az elnevezés (magyarul új fővonal) elsősorban a vasútvonalakra érvényes, a köznyelvben a rajta közlekedő, különböző vonatokra is használják. A Japán Vasúttársaság 1964-ben építette meg a Shinkansen első vonalát Tokió és Osaka között, azóta még öt vonal épült, ami 2387,7 km távolságot ölel fel, amin a vonatok átlagosan 240-300 km sebességgel közlekednek. Bár a vonalakon tesztek során az 581 km/órás rekordsebességet is elérték, utasszállításhoz ez a sebesség nem lenne biztonságos. Ennek ellenére a Tokió-Osaka (Toukaidou) vonal a leggyorsabb, és a legtöbb utast szállító vasútvonal jelenleg (második helyen a francia TGV-vel). A Toukaidou évente átlagosan 151 millió utast szállít, üzemelése óta már több embert szállított, mint a Föld népessége, mondanom sem kell, ez a legforgalmasabb nagy sebességű vasútvonal a világon. Ezt a nagy sebesség mellett elősegíti, hogy óránként 13 vonat indul a vonalon, egyenként 1323 üléssel. A sebesség, kapacitás és a japánoktól megszokott pontosság mellé nagyfokú biztonság is járul; a gondos tervezésnek és kivitelezésnek, a képzett személyzetnek és számtalan biztonsági eljárásnak köszönhetően még nem volt emberéletet követelő baleset egyetlen Shinkansen vonalon sem.
Történelem:
Az első Shinkansen vonal Tokió és Osaka között 1964. október 1-jén készült el épp időben a tokiói olimpiára, megépítését azonban évekig tartó tervezés előzte meg. Az igény egy nagy sebességű vasútvonalra már elég korán megfogalmazódott a japánokban, a világháború után felélénkülő gazdaság, a városok újraépítésének anyag és emberi erőforrásigényével együtt nőtt a mobilitás és teherszállítás igényének növekedése. A kormány '58-ban adott engedélyt a Toukaidou vonal megépítésére a Japán Nemzeti Vasúttársaságnak (azóta dobták a nemzeti jelzőt). A kezdeti becslések szerint csak ennek a vonalnak a megépítése 200 billió yenbe került volna összesen, amit állami kölcsönnel, vasúti kötvényekkel és egy Világbanktól felvett alacsony kamatú 80 millió dolláros hitellel finanszíroztak. Hamar kiderült azonban, hogy a becslések ellenére a kezdeti összeg duplájára, 400 billió yenre lesz szükség. A rossz becslés miatt a vasúttársaság elnöke, Sogo Shinji '63-ban lemondott posztjáról. Végül azonban csak elkészült a vonal, és a normál menetidő, 6 óra 40 perc helyett 4 óra alatt tette meg az utat, ami '65-ben 3 óra 10 percre csökkent. Azonnali sikert aratott az új vasútvonal, és kevesebb mint három év alatt elérték a 100 millió elszállított utast, '76-ra pedig az 1 billiót. Az első Shinkansen vonatok, a 0-ás széria tagjai 210-220 km/órával közlekedtek, a klasszikus, aerodinamikus orrkialakítású vonatokat, amikről a becenevüket kapták (bullet, ágyúgolyó) 2008-ban kivonták a forgalomból.
Az első vonal sikerét újabb vonalak megépítése követte, először a Sanyo vonal épült meg, ami Osakából Hiroshimán keresztül Fukuokába szállított utasokat, majd a Touhoku (Tokió-Aomori) és Joetsu (Tokió-Niigata) vonal készült el. A gyors építkezés költségeibe beleroppant vasúttársaság csődbe ment, '87-ben privatizálták. A nagy költségek ellenére tovább folytatódott a hálózat bővítése, jelenleg tervben van, hogy 2015-re elkészül a Hokkaido Shinkansen, ami Aomoriból Sapporóba fogja repíteni az utasokat nyaktörő sebességgel.
Technika:
A Shinkansen különböző technikákat és eljárásokat alkalmaz, hogy lehetővé tegye nem csak a nagy sebességű, hanem a biztonságos és kényelmes utazást. Először is mivel a Shinkansen vonalak elkülönülnek a normál vasútvonalaktól, ezért nem korlátozza őket a tehervonat forgalom. A sínek hidak és alagutak segítségével kerülik el az utakat és más természetes akadályokat, a lehető legkevesebb kanyart, kerülőt közbeiktatva, ez nagyban hozzájárul a sebesség növekedéséhez, viszont a költségeket is az egekbe emeli. A Shinkansen vonatok elektromos meghajtásúak, a sínek feletti vezetékekkel. A mozdonyok fejlett számítógépes rendszereket használnak, melyek jeleznek veszély esetén (pl. földrengés) a közeli állomásoknak, és képesek leállítani a vonatot, ha a vezetője eszméletét veszti vagy más módon akadályozott. Minden vagon rendelkezik saját elektromotorokkal a kerekek szintjén, így kevesebb energia vész el, mintha csak a mozdony vontatná a tehetetlen vagonokat. A vagonok könnyű, de erős kompozit anyagokból készülnek, a légellenállás csökkentése érdekében lekerekített formákat alkalmaznak, a kerekeket szoknyával fedik. Ez különösen alagutaknál lényeges, hiszen ekkor az orr kialakítása miatt a vonat nem maga előtt tolja az alagútban lévő levegőt, hanem kettéhasítja azt. Természetesen az ablakok nem nyithatóak.
Utazás:
Shinkansen vonattal utazni nem sokban különbözik más vonatjáratoktól. Az általában 16 vagonnal közlekedő járatok három kategóriába sorolhatóak: másodosztály, elsőosztály, és a 2011-ben bemutatott luxusvagonok. A különbség az ülések számában és az extra szolgáltatásokban van főleg. A legtöbb Shinkansen vonaton tilos a dohányzás, kivétel a Toukaidou és Sanyo vonalakon néhány járatot. A vagonokon jelzik, melyekre kell helyjegyet váltani, ez akkor fontos, ha nagy forgalomra számítunk pl. az Aranyhét vagy az Obon idején, ilyenkor célszerű napokra előre lefoglalni a helyünket. Az ülések dönthetőek, és különböző tartókkal-zsebekkel vannak felszerelve italnak, újságoknak stb. A tájékoztató feliratok és hangosbemondón elhangzó szöveg kétnyelvű, általában japán és angol, illetve néhány járaton kínai és koreai nyelv is előfordul. Minden vagon fel van szerelve akár több mellékhelyiséggel is, amik a mozgássérültek igényeinek is megfelelnek.
Még néhány jó tanács azoknak, akik esetleg utazni fognak ilyenen :)
Nem illik mobilon beszélgetni az utastérben, illetve felemelni a hangunkat. Beszálláskor sorokba szoktak állni a platformon, nem szabad tolakodni. A csomagokkal nem szabad elzárni az ülések közti utat. Utazás után az ülést illik visszaállítani az alaphelyzetébe. |
Videó bemutató:
A videó megtekintéséhez be kell jelentkezned! Eddigi hozzászólások száma: 7
Korábbi hozzászólások: 1. 2.
7.
claas
|
2013-12-20 23:12:29
hmm ehhez képest az ic vagy a rélgyet, kis mezei személyszállító..
|
6.
kikyou chang
|
2013-05-15 20:16:58
Nem semmi a Japán vonatok
Nagyon király !
|
5.
Sache
|
2012-10-31 13:13:58
Azt hiszem a múlt héten láttam egy műsort a TV-ben, ami lényegében egy verseny volt. Japán egyik végétől a másikig kellett eljutni. Az egyik személy autóval ment, a másik pedig különböző vonatokkal. Nagyon szuper volt.
Tényleg meglehetett figyelni mindent, amit itt leírtál. Akkor nem tudtam... de így már világos, hogy miért nézte mindenki őket, mikor telefonáltak. ^^
És beszéltek arról is, hogy milyen pontosak a vonatok. Ha jól emlékszem, fennállása óta az átlagos késés az 3 másodperc... Bárcsak nálunk is... ^^
|
4.
Aqualuna
|
2012-10-31 09:52:58
A számlálót egy hiba miatt visszaállítottam egy valós körüli értékre.
|
3.
GG
|
2012-10-29 18:11:53
Fantasztikus leírás. Fantasztikus vonatok. Ha ott járok ki fogom próbálni. Kár, hogy Japánba nincs ilyen közvetlen vonatjárat, mert félek a repüléstől.
Külön tetszett, hogy ki lehet látni rendesen az ablakokon, nincs lepusztítva, firkálva, ragasztva a vagon, kiírják, hol járunk, és ingyen kapunk áram csatalkozókat mobileszközeink töltésére.
|
|
|